Piața mașinilor de ocazie, sugrumată de taxa pe poluare

14 12 2010

Majorarea taxei pe poluare va reduce dras­tic numărul de mașini second-hand din import înma­triculate în România. Mulți comercianți se tem că noul sis­tem de calcul în loc să ajute piața de vehicule noi, va duce la o creștere a tranzacțiilor cu mașini vechi, deja în­ma­triculate.

Ministerul Mediului a anunțat că va majora taxa pe poluarea produsă de autovehicule începând cu 1 ianuarie 2011. Această măsură are drept scop, în opinia ministrului Laszlo Borbely, o restricționare mai drastică a importului de mașini uzate. Pe lângă aceasta, oficialul a declarat într-un interviu acordat revistei Capital că modificarea taxei este generată în primul rând de faptul că, de la data de 1 ianuarie 2011, intră în vigoare norma Euro 5 pentru înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a vehiculelor noi, conform regulamentului Comisiei Europene.

 

„Acest lucru impune obligativitatea ca orice producător de vehicule noi să vândă numai sub această normă. Dacă ne pasă de mediu și, implicit, de sănătatea noastră, este normal să stimulăm introducerea în țară a mașinilor care sunt cât mai puțin poluante. Știți că din totalul autoturismelor aduse din afară, în acest an, peste 80% sunt mai vechi de zece ani? Eu, ca ministru al mediului, vreau să stimulez înnoirea parcului auto“, a subliniat acesta.

O piață guvernată de incertitudine

Noua măsură lovește încă o dată într-o piață care a fost oprită de mai multe ori până acum din dezvoltare. Conform comercianților de mașini de ocazie (și nu vorbim aici de așa-numiții samsari), un raport corect între înmatriculările de mașini noi și cele second-hand ar trebui să fie de circa 1/3. Cel puțin, acesta este raportul existent în piețele mature din vestul Europei. În România, din cauza măsurilor luate de Guvern, acest raport nu a fost atins niciodată. Chiar și în acest an, când loviți de criză clienții s-au orientat către mașini mai ieftine, iar taxa pe poluare a avut un nivel încă rezonabil, raportul maxim atins este de o mașină nouă la două de ocazie. Conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele zece luni din 2010 au intrat în circulație 70.629 de autoturisme noi și 146.644 de vehicule second-hand. Practic, în fiecare lună a lui 2010 au fost înmatriculate, în medie, 13.000 de mașini uzate și 7.000-8.000 de autoturisme noi.

Dealerii se reorientează

Anunțata majorare a taxei pe poluare, cu 25% până la 50%, obligă comercianții oficiali de mașini de ocazie să se reorienteze. Astfel, dacă până acum ponderea era deținută de vehiculele aduse din străinătate și aflate la prima înmatriculare în România, în 2011 se așteaptă o schimbare drastică a raportului dintre mașinile second-hand importate și cele autohtone.

„Consider că majorarea taxei pe poluare în 2011 nu va afecta prea mult piața. Doar va elimina aproape complet segmentul de mașini de ocazie aflate la prima înmatriculare în România. Dealerii de mașini second-hand se vor reorienta spre mașinile rulate care provin de pe piața internă. Oricum, sunt foarte multe autovehicule reposedate de către firme de leasing și bănci (din estimările mele, aproximativ 30.000 unități.), iar dacă concurența mașinilor second-hand aduse din import va dispărea, dealerii vor face mult mai ușor «trade in». Acest proces va duce la maturizarea pieței. Vor dispărea «samsarii» care aduc mașini rulate (și de foarte multe ori grav avariate) din străinătate“, a declarat pentru Capital șeful Autovit.ro, Attila Okanyi.

Conform reprezentanților Autovit.ro, procentajul de mașini o vechime mai mare de zece ani, listate pe cel mai mare portal de anunțuri auto din România, este puțin peste 26%. În același timp, din numărul total de mașini cu anunțuri postate în primele zece luni din 2010, peste 60% sunt fabricate între 2001 și 2007, iar 13,37% au fost produse între 2008 și 2010.

Maturizarea pieței de vehicule de ocazie, menționată de Attila Okanyi, se poate observa și la nivelul serviciilor. Dacă în urmă cu doar câteva luni era foarte dificil să estimezi prețul mediu de achiziție al unei astfel de mașini, acum, site-urile de profil oferă statistici destul de detaliate. Simpla căutare pe Autovit.ro a unui Opel Astra produs în 2009, de exemplu, îți poate arăta că ai trei opțiuni și că prețul mediu este de 8.480 de euro. Mai nou, și pe site-ul Auto.ro poate fi găsit indicatorul „Sugestie Preț“, care arată atât evoluția prețului dintr-o săptămână anume, cât și prețul mediu. Pentru un Ford Fiesta produs în 2006 cu 100.000 de kilometri parcurși, conform Auto.ro, prețul mediu este de 4.599 de euro.

Ce cumpără românii

Raporul lunar al DRPCIV arată că, în 2010, cele mai căutate modele de ocazie aparțin mărcii Volkswagen, urmată de Opel, Ford, Audi și BMW. De asemenea, reprezentanții Autovit.ro menționează că pe site-ul lor, cele mai accesate anunțuri au aparținut, în ordine, modelelor Opel Astra, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Audi A4 și Dacia Logan. Peste 53% dintre căutări au avut ca țintă modele cu norma Euro 4,22% norma Euro 3 și 19,89% norma Euro 2. Pentru fiecare dintre normele Euro 1, Non-Euro, Euro 5 sau Hibride, căutările au fost sub 3,5%.

«Poluatorul plătește» din ce în ce mai mult

Proprietarii autovehiculelor second-hand achiziționate înainte de 31 decembrie 2010 și care nu au fost înmatriculate în România până la data intrării în vigoare a noii ordonanţe de urgenţă, vor achita nivelul actual al taxei de poluare și nu pe cel majorat, afirmă ministrul Laszlo Borbely.

Capital: Dacă vorbim despre o taxă pe poluare, de ce sunt luate în calcul şi alte elemente decât emisiile de noxe?

Laszlo Borbely: În perioada ianuarie 2007 – 30 iunie 2008, s-a plătit o taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, reglementată prin Codul fiscal, valoarea acesteia fiind direct proporţională cu vechimea autovehiculului. Începând din iulie 2008, se aplică taxa pe poluare pentru autovehicule având la bază, pe lângă emisia de dioxid de carbon, grame CO2/km, şi capacitatea cilindrică pentru fiecare normă de poluare sau deprecierea autovehiculului în timp. Aceste elemente sunt corelate şi au efect direct asupra nivelului general de emisii poluante sau al gazelor cu efect de seră.

Capital: Toate variantele de taxare de până acum avantajează autovehi­culele noi în detrimentul celor de ocazie, în ciuda faptului că există cazuri particulare în care o maşină de dimensiuni mici Euro 3 emite mai puţin CO2 decât un SUV nou. Mai putem vorbi despre principiul „poluatorul plăteşte“?

Laszlo Borbely: Comparaţia nu este corectă, având în vedere că emisiile de CO2 sunt determinate de mai mulţi factori printre care: tipul autovehiculelor, capacitatea cilindrică, norma de poluare, vechimea acestuia. Tocmai de aceea, pentru aplicarea corectă a principiului „poluatorul plăteşte“, în structurile formulelor de calcul se ţine cont de toate elementele pe baza cărora se calculează taxa pe poluare.  WTF???

Capital: Există în intenţia dvs. trecerea, în viitor, la un sistem de impozitare anuală a poluării şi renunţarea la actuala taxă care se plăteşte o singură dată, la înmatricularea vehiculului?

Laszlo Borbely: Sigur, este o variantă care poate fi discutată. Însă, la ora actuală, contribuabilii plătesc deja un impozit pentru că dețin în proprietate o mașină. Noi am avut o analiză a efectelor privind poluarea mediului prin introducerea pe piaţa naţională a autovehiculelor mai vechi şi poluante și considerăm că actuala formă de impunere este mai eficientă.

Capital: Acum câteva luni, ca urmare a problemelor cauzate şo­ferilor de ultima schimbare a sistemului de taxare pe poluare (cozi la RAR, Trezorerie etc.), ați declarat că eventuala modificare a taxei va fi anunţată din timp, astfel încât o asemenea situaţie să nu se repete.

Laszlo Borbely: Decizia de a fixa un anumit cuantum al taxei nu este luată doar de Ministerul Mediului. Pentru stabilirea noii taxe a lucrat un grup de lucru care a reunit pe lângă  reprezentanți ai Ministerului Mediului și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai Registrului Auto Român și ai Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, fiecare entitate având un punct de vedere. Acest lucru a dus la prelungirea perioadei de promovare a modificărilor, pentru că a durat mai mult armonizarea punctelor de vedere exprimate de fiecare. Așa se explică această întârziere.

În privința presiunii exercitate la RAR, va exista o prevedere conform căreia pentru autovehiculele achiziţionate înainte de data de 31.12.2010 şi care nu au fost înmatriculate în România până la data intrării în vigoare a noii ordonanţe de urgenţă, se va aplica nivelul actual al taxei.


Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: